5 mitów o sokach

Dodał  |  0 Komentarzy

Soki powstają z warzyw i owoców, zawierają więc witaminy i inne składniki odżywcze. Jednak na ich temat krążą mity, które uparcie powtarzane mogą wyrządzić dużo szkody, bo zaczynamy pomijać w diecie cenne źródło składników niezbędnych dla naszego zdrowia.

Soki owocowe są dosładzane i wysokokaloryczne.

fot. fotolia

fot. fotolia.com

MIT! Zgodnie z prawem1 obowiązuje zakaz dosładzania w jakikolwiek sposób soków owocowych, pomidorowych i w 100% soków warzywnych. Zarówno cukrami prostymi (glukoza, fruktoza), jak i sacharozą (cukier biały) czy syropem glukozowo-fruktozowym. Do wszystkich soków nie wolno dodawać też tzw. słodzików. Jedynie niewielkie ilości cukru i innych naturalnych przypraw (np. ziół) można dodawać do soków warzywnych i owocowo-warzywnych, by poprawić ich walory smakowe. Soki owocowe mają ok. 40-50 kcal, a warzywne poniżej 40 kcal w 100 ml. Wartość kaloryczna soków jest zbliżona do wartości warzyw i owoców, z których te soki powstały. Np. 100 g jabłek to ok. 45 kcal, a 100 ml soku jabłkowego to też ok. 45 kcal.

Soki zawierają konserwanty.

MIT! Zgodnie z prawem do wszystkich soków owocowych i warzywnych zabronione jest dodawanie substancji konserwujących, a także sztucznych barwników i aromatów.

Soki są rozcieńczone, gdy powstają ze skoncentrowanych soków (koncentratów).

MIT!  Zgodnie z prawem soki owocowe i 100% warzywne, odtwarzane z soku zagęszczonego (mylnie nazywanego koncentratem), muszą zawierać maksymalnie taką samą ilość wody, jaką zawierały warzywa i owoce, z których powstały, a jej jakość musi odpowiadać co najmniej jakości wody pitnej. Oznacza to, że soki powstają z soku zagęszczonego poprzez dodanie do niego maksymalnie takiej ilości wody, jaka została z niego odparowana podczas zagęszczania.

Pasteryzacja to szkodliwy proces.

MIT! Cel pasteryzacji to zniszczenie drobnoustrojów i enzymów, które pozostawione w soku będą prowadzić do naturalnego procesu psucia. Dzięki niej soki zyskują dłuższy termin przydatności do spożycia. Polega ona na podgrzaniu soku w krótkim czasie, a następnie szybkim schłodzeniu go. Kombinację czasu i temperatury dobiera się indywidualnie do danego rodzaju owoców i warzyw. Jest to proces podobny do tego, jaki stosujemy w domach, robiąc przetwory na zimę, ale dzięki nowoczesnej technologii, w porównaniu z procesem domowym, zredukowana jest do minimum utrata witamin, soli mineralnych czy mikro- i makroelementów.

fot. fotolia.com

fot. fotolia.com

Soki ze sklepu prawie nie zawierają witamin.

MIT! Soki bez względu na sposób ich powstania robione są z warzyw i owoców, zawierają więc witaminy i substancje odżywcze z nich pochodzące w zbliżonych ilościach. Według prawa soki odtworzone z soku zagęszczonego i poddane pasteryzacji przez cały okres przydatności do spożycia muszą zachować fizyczne, chemiczne, organoleptyczne i odżywcze właściwości odpowiadające co najmniej sokom bezpośrednim z tego samego rodzaju owoców i warzyw. Co więcej, soki świeżo wyciskane, które powstaną z owoców przechowywanych w chłodni, w okresie zimowym mogą mieć niższą zawartość np. witaminy C niż pasteryzowane soki z kartonu, które powstają z zagęszczonego soku z owoców zebranych w szczycie sezonu, czyli w okresie, kiedy zawartość tej witaminy w owocach jest najwyższa. Np. szklanka pasteryzowanego soku pomarańczowego zabezpiecza dzienne zapotrzebowanie na witaminę C w ok. 60%-70%.

1) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/12/WE z dnia 19 kwietnia 2012 odnosząca się do soków owocowych oraz Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lutego 2013 r. – Dz. U. 2013 poz. 327

Program sfinansowany ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw