Dobre nawyki żywieniowe gwarancją zdrowia

Dodał  |  0 Komentarzy

Small tasty bites for breakfast on wooden tablePrzeprowadzone wśród polskich mam badanie wykazało, że śniadanie jada się w aż 96% domów, w których są dzieci w wieku 3-12 lat. To bardzo zdrowy zwyczaj. Niestety dalsza część badania pokazała, że aż w 81% domów do śniadania pije się herbatę, w 26% mleko, a w 23% kakao lub czekoladę. Zaledwie 13% mam wskazało, że domownikom podaje do śniadania szklankę soku, która stanowi jedną z pięciu dziennych porcji warzyw lub owoców. Zwyczaje te skomentowali eksperci – dr Katarzyna Stoś, prof. nadzw. Instytutu Żywności i Żywienia oraz dr Aneta Górska-Kot, Ordynator Oddziału Pediatrii w Szpitalu Dziecięcym przy ul. Niekłańskiej w Warszawie.

Chociaż duża część mam wie, że warzywa (wskazało 75%) i owoce (wskazało 69%) należą do grupy produktów najistotniejszych dla zachowania zdrowej i zrównoważonej diety, to niestety często w praktyce brakuje ich
w codziennych posiłkach. Na pierwsze i drugie śniadanie dzieci najczęściej dostają kanapki, jogurty, serki lub zupę mleczną z płatkami. I chociaż produkty te również dostarczają organizmowi dziecka ważnych dla niego substancji odżywczych, to jednak bez uzupełnienia ich o owoce i warzywa nie można uznać, że tego rodzaju śniadanie jest pełnowartościowym posiłkiem.

Śniadanie to również posiłek, na przygotowanie którego rodzice mają najmniej czasu. Szczególnie w tygodniu, kiedy o poranku wszyscy śpieszą się do wyjścia, nie ma czasu na przygotowywanie wieloskładnikowych
i skomplikowanych porcji. Ograniczony czas staje się powodem do rezygnacji ze zdrowego odżywiania. A przecież wzbogacenie posiłku w owoce i warzywa wcale nie musi być trudne i czasochłonne.  

Każdy posiłek powinien zawierać warzywa i owoce, ponieważ są one niezastąpionym źródłem witamin oraz mikroskładników” powiedziała dr Katarzyna Stoś, prof. nadzw. Instytutu Żywności i Żywienia i dodała – „nie powinniśmy o tym zapominać szczególnie przy pierwszym, najważniejszym posiłku dnia – śniadaniu. Czasami porcję owoców lub warzyw może tutaj pełnić szklanka soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego. Dodanie jej do kanapki bądź płatków na mleku zajmie zaledwie chwilę, a w zależności od rodzaju owoców i warzyw, z którego dany sok jest wykonany, dostarczy nam cennych substancji. Zachęcam do takiego rozwiązania. Nieuzasadnione są bowiem obawy rodziców, że podając dziecku sok z kartonu lub butelki nie dostarcza mu wartościowych substancji odżywczych. Zgodnie z obowiązującym prawem produkty te zawierają te same składniki co owoce i warzywa, z których zostały wykonane i używając naukowego języka muszą posiadać fizyczne, chemiczne, organoleptyczne i odżywcze właściwości, odpowiadające co najmniej właściwościom jakie posiadają soki bezpośrednio otrzymane z owoców lub warzyw tego samego gatunku. Chciałabym też dodać, że do soków owocowych, pomidorowych oraz 100% warzywnych nie wolno dodawać żadnych cukrów. A zatem wypijając 100 ml pomarańczowego soku dziecko otrzymuje dokładnie te same cukry i taką samą liczbę kalorii, która jest w 100 g pomarańczy – ok 45 kcal. Jednocześnie dostarcza do organizmu cenną witaminę C, foliany, potas.

Źródło: materiały prasowe